Lekker kontje …

… wedden dat jullie nu gaan lezen ?

Mazda MX 5 versus BMW Z3

7 jaar heb ik genoten van mijn Mazda MX5 NB (2000).  Gekocht voor 9k verkocht voor 5k.  Een echte cabrio waar je eigenlijk niets fout mee kan doen.  Het stuurt geweldig.  Het is een echte kart.  Een berichte met foto op Twitter van de MX5 deed iemand besluiten te vragen of zij te koop was.  De vraagprijs was direct akkoord.  Het ging een soort van per ongeluk allemaal.  Ik zat niet direct zonder auto.  Op naam van de belasting had ik ook nog een Toyota Aygo Sport.  Lekkere luxe uitvoering … lekker goedkoop.  Natuurlijk miste ik het gevoel van rijden in mijn MX5.  Ik bedoel … een Aygo ?  De MX5 kocht ik voor een mats prijs van een ex vriendin.  Dat er liefhebbers prijzen voor een MX5 gevraagd worden was mij snel duidelijk.  Koop dan maar weer eens een andere.  De prijzen van de MX5 liggen belachelijk hoog.  In vorige blogs heb ik dat allemaal al eens uitgelegd waarom ik de Z3 heb gekocht.

Wat is het verschil tussen een MX5 en een BMW Z3 ?

Ze zijn eigenlijk niet te vergelijken.  De MX5 is eigenlijk een kart voor schoffies.  De BMW is vet luxe.  De Z3 is van 2001 en ze schelen dus 1 jaar.  De MX5 had 80k op de teller en de BMW 56k.  Ja, u leest het goed 56k.  De MX5 staat niet bekend om haar vermogen.  Ook niet om haar luxe.  Bedenk je hierbij wel dat mijn vergelijk gaat over twee auto’s van 2000 en 2001.  De MX5 had een 1.6 motor en de BMW Z3 heeft een 6 cilinder 2.2i S. En daar start het hele verhaal.  De Z3 is zo een feest om in te rijden waar de MX5 altijd een soort van hard werken was.  De luxe van de Z3 is niet te vergelijken met een MX5.  Ik zit als gegoten in de Z3.  Gas geven is stoeptegels de hemel in schieten.  Toch had de MX5 iets wat de Z3 weer niet had.  Met gierende banden wegrijden kan zo 1, 2, 3 niet met de Z3.  Daar heb ik een knopje voor.  Hoezo luxe.  Stoelverwarming ?  Ja het zit in de Z3 … geen idee waarom eigenlijk.  Wel een airco en dat is geen overbodige luxe.  Je kan het behoorlijk warm krijgen met het dak open.  Maar wat mij het meeste opviel van de Z3 is dat je er heerlijk in kan toeren.  De 6 cilinder loopt zo lekker soepel, ook op als je 20 km/h rijdt.  Ik ben in de situatie beide auto’s te vergelijken en zou nu nooit meer een MX5 kopen.  Daar zit wel een staartje aan.  De opvolgers van de Z3 maken mij ook niet warm.  Blijven er nog 2 dromen open staan.  Een Corvette of een Porsche 911.  Dromen mag toch ?  Hard werken en misschien kan ik het ooit nog eens waar maken.  En zeg nou zelf … de Corvette heeft toch echt wel een lekker kontje ?  Ik ben en blijf een Slimme Vrijgezel.